به گفته فعالان، امنیتی شدن فضای بازار یکی از عواملی بود که موجب کاهش حجم معاملات در بازار شد. به باور آنها، پس از دستگیری شماری از دلالان در انتهای هفته گذشته، روز شنبه معامله‌گران دور یکدیگر جمع نمی‌شدند و خبری از نرخ‌های و با صدای بلند نبود. معامله‌گران و ‌های خود را در روز ابتدایی هفته بیشتر به‌صورت در گوشی انجام می‌دادند و این طور نبود که قیمت ی توسط یک فرد اعلام شود و دیگران آمادگی خود را برای آن اعلام کنند. در این روز، به‌عنوان مثال، نده سعی می‌کرد از افراد دیگر به‌صورت شخصی بپرسد آیا ار هستند و در صورت چه قیمتی را پیشنهاد می‌دهند؛ در واقع شکل معاملات بیشتر بین دو تا چند فرد بود و خبری از دایره‌های گسترده افراد برای  و  نبود. به گفته فعالان، معامله‌گران در شرایط نا اطمینانی ترجیح می‌دهند بیشتر با افرادی معامله اعتباری انجام دهند که به او اعتماد دارند. در شرایطی که معامله‌گران در بازار از شرایط امنیتی صحبت می‌کردند، حجم و ‌ها نیز بسیار کاهش پیدا کرده بود.

از نظر بخش دیگری از فعالان، یکی دیگر از عوامل افت دلار، کاهش تقاضا بوده است. به گفته برخی فعالان، در روزهای اخیر تقاضای افراد عادی در بازار افت کرده است و در نتیجه قیمت توان خاصی برای رشد را از خود نشان نداده است. از نظر این عده، اکثر متقاضیان در ۳ کانال اقدام به کرده‌اند. عده‌ای در مرز ۱۷ هزار تومان های خود را انجام دادند و گروهی در محدوده ۱۵ هزار تومان. عده‌ای نیز در محدوده‌های ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان های خود را صورت دادند.

 از نظر آنها، در واقع نوسان گیران در کانال‌های یاد شده های خود را انجام داده‌اند و مردم عادی نیز در شرایط فعلی انگیزه‌ای برای ورود به بازار نداشته‌اند. همین عامل موجب شده است که محرک تقاضایی برای بالا بردن قیمت وجود نداشته باشد. اگر ادعای این عده صحت داشته باشد، به معنای آن است که تقاضای مازاد تا حدی از بازار خارج شده است. در این میان، عده دیگری از معامله‌گران باور داشتند، عرضه ارز توسط سکه‌بازان زمینه‌ساز نزول قیمت دلار شده است. به باور آنها، معامله‌گران سکه برای خنثی کردن اثر افزایشی اونس بر این فلز گرانبها، دلار را به رساندند. گروه دیگری از فعالان، عنوان می‌کردند که بازارساز از طریق برخی صرافی‌های بانکی اقدام به عرضه دلار کرده است و همین موضوع منجر به افت قیمت‌ها شده است. روز گذشته نرخ حواله درهم نیز زیر مرز ۳ هزار و ۹۰۰ تومان نوسان کرد. نرخ حواله درهم همواره مورد توجه معامله‌گران داخلی است و کاهش یا افزایش آن در موقعیت و بازیگران ارزی تهران اثر زیادی دارد.

در روزی که قیمت دلار رو به سوی اعداد پایین‌تر داشت، سکه تمام بهار آزادی نیز با سرعت بیشتری ریزش کرد. سکه در مقطعی از روز حتی تا نقطه ۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان پایین رفت؛ ولی در نهایت ساعت ۴بعدازظهر روی عدد ۴ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان قرار گرفت. این قیمت ۱۱۰ هزار تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود و سومین افت قیمت سکه محسوب می‌شد. افت قیمت سکه در شرایطی صورت گرفت که بهای اونس در بازارهای جهانی در آستانه محدوده هزار و ۲۲۰ دلار به کار خود پایان داده بود.